Är Alependelns alla problem är lösta? Trots alla rosor som Västtrafik fått ang. Alependelns nya och stora satsning. När jag kom hem igår efter en lite onödig och irriterande försening och läser i Alekuriren om att Spårtrafikchen Jarl Samuelsson på Västtrafik säger ”Nu ska alla problem vara lösta”. Jaa, då kan man verkligen fundera om uttalandet är speciellt genomtänkt och rätt uttalat?
Om teorin och verklighet inte stämmer då?? I går var avgångarna hem 17.50 samt 18.05 inställda, resenärerna som stod ute på perrongen och väntade i snöblåsten en halvtimma utan att en få reda på varför, eller om det fanns någon annan ersättnings möjlighet att ta sig hem fanns inte. Visst kan man acceptera en försening någon gång då och då, men man bör ju åtminstone få något slags besked om saken. Men när två stycken i rad ställs in, utan att ens få något besked tycker jag är väldigt dåligt utav Västtrafiks ansvariga.
Det finns ett högtalarsystem på perrongen som man kan använda och säga till alla som står där och väntar, om och varför det händer saker o ting. Det borde inte vara för mycket begärt tycker man.. Eller? Är Sverige ett iland när det gäller information? Finns det ingen som tänker lite längre och förebygger informations problemen, tekniken finns ju men varför används den inte ordentligt?
Te.x. när det uppstår någon försening/inställning bör man väl med omedelbar verkan meddela sina resenärer om problemet, speciellt de väntande på hållplatserna och inte bara sitta där tysta. Det orsakar irritation och väcker ilska i onödan hos resenärerna. Bra information accepteras oftare och lättare även om det är negativt som sådant. Samtidigt kan det också ge en möjlighet till alternativ. Någon som tänkt på det??
Det tog en dryg vecka innan svaret kom tillbaka, och det var både opersonligt och oengagerat i sakfrågan samt kortfattat. Varpå jag naturligtvis besvarade brevet igen med en vänlig ton och ytterligare beskred hur man på ett enkelt sätt kan ordna saker o ting om man bara vill.
Även där blev svaret (efter någon dryg vecka) att man tagit emot mitt mail och sparat det i deras databas för en senare behandling. Vi får väl se/höra om och ev. när de hör av sig.