Ja, den frågan får man väldigt ofta. Så jag ska försöka i stora drag redogöra för saker som kan påverka priserna.
I alla tider har man jämfört olika priser inom alla schanger, speciellt ibland frisörerna och deras tjänster. Ja, jag vet att detta är ett litet känsligt ämne eftersom många tycker både ditt och datt om vad saker ska få kosta. Men det är väl som allt annat, när man är köpare så är inget värt något, och som säljare måste man få täckning för sina kostnader. Lite lustigt egentligen, för om man ställer frågan till köparen om deras jobb, inte heller är värt något att få betalt för, brukar svaret oftast bli lite generat jovisst det är ju helt klart. Men att ett hantverk skulle vara värt något. Tja, folk har väl ibland lite konstiga idéer!
Men för att man ska förstå varför en Seriös Frisör tar betalt för sina behandlingar, måste man också förstå vad saker och ting kostar och inte bara tro att pengarna som kommer in i kassan är våra helt och hållet. Det finns en massa olika kostnader som lokaler, el, vatten, telefon, kemikalier, investeringar, personal, försäkringar, kundförsäkringar, bankkostnader för kreditkort, dagskassor, tidskrifter, kaffe och dopp, osv. plus naturligtvis skatter och inte minst momsen till slut. (Jag har säkert glömt något) Hur fördelningen mellan kostnaderna kan vara så olika beror naturligtvis på om man har dyra omkostnader samt att det är pengar som vi får ligga ute med tills det har kommit in i kassan igen osv.
Jag brukar ge folk som frågar en liten räkneställning som ett exempel på vad de själva skulle kunna kosta för det företag som de är anställda på. (följande exempel är just ett exempel och inget annat) Te.x. om du har 100.00 netto i timman så kanske företaget måste debitera deras kund mellan 600 och 800 kr i timman, beroende på hur mycket man måste räkna in som omkostnader. Det skulle förutom din rena kostnad 175.00 (*som innefattar hela din omkostnad) vara lokalhyra, inventarier, framtida investeringar, försäkringar, verktyg, ad. personal, el, tele, vatten, bilar, (om det används i företaget) vinst, moms osv. Ja, jag skulle säkert kunna räkna upp flera saker till, beroende på typen av företag. Alla dessa är omkostnader, och som sätter det timpris som kunden får betala i slutändan.
Visst kan man kanske ta bort vissa övergripande saker för att spara in ekonomi, som kanske kundförsäkringar, (sådana som skyddar kunden om något händer) tidningar, kaffet, beställningsservicen, försäljning utav varor, (svartmarknaden, som jag inte vill beröra här.) osv. Men seriösa handlare ser till att kunderna ska ha en god service, rikt utbud av tjänster, samt en trivsam miljö, bra utbildad personal, etc. Och sådant brukar kosta pengar.
Personer som är väl insatta i vad det kostar att driva en verksamhet, förstår säkert hur mycket som ligger bakom slutpriset. Men för den som bara ser sin egna nettolön på kontot, vet oftast inte vad sin egna kostnad är, för det företag personen själv jobbar på. Och naturligtvis tar väldigt lätt på vad saker kostar, och inte värdet av det som sådant. Men visst får man själv värdesätta det som man själv tycker är värt att lägga på sig själv, eller om man vill spara in på något annat i sitt liv.
Värdesätter man kvalité, service, omsorg, kanske man inte ifrågasätter priset så mycket, men om priset är det viktigaste i hela behandlingen, tja, då är det inte mycket att orda om..Jag hoppas detta reder ut något i frågan som sådan. Har någon en fråga så får ni gärna kontakta mig för vidare diskussion.