Elfordon, en ny bullerkälla i trafiken när EU inför nya ljudkrav.
Från och med 2019 måste alla elbilar som säljs inom EU för något slags oljud i låga farter. Enligt Johan Fagerlönn som är forskningsledare på Interactive Institute Swedish ICT där Volvo Cars, Volvo Bussar och Scania deltar. Är de flesta elfordon relativt tysta i låga farter och kan utgöra en fara för allmänheten eftersom man hör dem när de kommer.
Hur de ska låta i framtiden är väl ännu inte bestämt!
Varken ljudets karaktär eller egenskap är inte bestämda ännu. Kraven måste utarbetas först så man har något mer konkret att gå efter. Om det ska vara ett slags ljud eller om det ska förändras när hastigheten ökas etc. Det blir också en fråga för tillverkarna att ta ställning till senare. Det blir förmodligen en ny upplevelse att köra elfordon i framtiden.
Vilka risker kan det finnas?
Möjligen kan man t.ex. vid en korsning med många olika fordon, finnas olika störande ljud i förhållande till bensinmotorerna. Det är ju en viss risk att folk kan ta avstånd från att köpa bilarna.
På vilket sätt kommer ni eftersträva möjligheter i projektet?
Vi kommer att försöka utveckla fyra olika ljudkoncept och testa dem i simulerade trafiksituationer i Scanias avancerade lyssningsstudio. Två av ljudkoncepten ska vi testa i verklig miljö. Tanken är ju att folk ska förstå att det är en elbil som kommer och inte ett motordrivet fordon.
Källa: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/elbil/article3909845.ece